Tjäna pengar till din idrottsförening

Ideella idrottsföreningar och sportorganisationer har vi gott om i Sverige. Vi har ett rikt föreningsliv som är tillgängligt för alla invånare i vårt land. För att få delta i föreningarnas aktiviteter måste man betala en medlemsavgift och ibland även vissa avgifter kopplade till träningen.

Men många gånger krävs det dock mer ekonomiska resurser för att en förening skall gå runt. Många lag, och även skolklasser, väljer därför att låta sina medlemmar sälja olika typer av livsmedel och andra varor för att på så sätt få in pengar till föreningskassan.

Vill man sälja livsmedel så brukar några av de populäraste produkterna vara ost- och chark-produkter, kaffe, olika kryddor, godis, bakverk, oljor, vinäger och mycket annat. Men man kan även sälja andra praktiska produkter så som toalettpapper eller inslagspapper, Det finns en uppsjö av företag som har ett upplägg

Ett annat sätt är att sälja kläder. Det finns flera företag för vilka din idrottsförening kan bli återförsäljare av kläder. Produkter är strumpor och sport-bh, underkläder och underställ. Det finns även företag som säljer sportkläder och ylleplagg av olika slag. Gemensamt är att det är produkter och plagg som är användbara för alla.

Det mest klassiska, sättet att tjäna pengar till sin idrottsförening är naturligtvis att sälja Bingolotter. Detta är något som lag och föreningar inom olika idrottsgrenar ägnat sig åt under många år och Bingolotto är en av största bidragsgivarna till svenskt föreningsliv. Läs mer om Bingolottos betydelse för idrotten i Sverige och hur resurserna fördelas mellan de olika sporterna.

Här hittar du fler tips på hur man kan samla in pengar till laget. Det går i stort sett att hitta på vad som helst för att samla in pengar till sin idrottsförening, det gäller bara att ha lite fantasi samt engagerade medlemmar som är beredda att lägga ned tid och arbete i projektet.