Padel

Padel är en sport som fullständigt har exploderat de senaste åren. Oavsett var du befinner dig i landet finns det garanterat en eller flera padelföreningar du kan gå med i och det är aldrig särskilt långt till närmsta padelhall. Men innan du kan gå med i en förening är det bra om du har någorlunda koll på denna populära sport. I det här inlägget kommer du att få en kort genomgång på vad padel är för något och hur den spelas.

Om padel

Vi börjar det här inlägget med att gå in lite på hur padeln uppkom och dess historia. Padelns historia tar sin början i slutet av 1960-talet och padelns urfader heter Enrique Corcuera. Enrique var en mexikansk affärsman som bestämde sig för att bygga en squashbana i sin trädgård. Men banan innehöll även element vi finner i tennis och därmed var padeln uppfunnen. Padel är en blandning mellan squash och tennis. Efter ytterligare utveckling av sporten började den så småningom att sprida sig. Den tog sig från Mexiko till Europa tack vare den spanska prinsen Alfonso av Hohenlohe-Langenburg som även han hade en entrepenörsådra och öppnade klubbar i Marbella där sporten började spelas.

Det var faktiskt i Marbella som sporten först upptäcktes av en svensk på 90-talet som tog sporten från Marbella och till Sverige. År 1998 byggdes Sveriges första padelbana. Men det dröjde fram till 2010-talet innan sporten skulle få sitt stora genomslag i Sverige. Och det är tack vare att kändisar och influencers har fallit för sporten och förespråkat padel i sina kanaler. Några exempel på svenska kändisar som är stort fan av padel är Måns Zelmerlöw, Anis Don Demina och Margaux Dietz. Margaux Dietz har nyligen designat sin egen kollektion av padelväskor.

Så spelas padel

För att spela padel behöver du ett padelracket som du kan köpa eller låna på plats. Sedan behöver du också en boll, bra skor och bekväma kläder som är flexibla att röra sig i. Och så behöver du befinna dig på en padelbana. För att hitta din närmsta padelhall kan du enkelt öppna din sökmotor och söka efter padelhall eller padelbana och din ort. Till exempel padelbana + Östersund om du bor i Östersund. Du kommer snabbt att märka att det finns många padelhallar att välja bland. Det kan vara bra att jämföra priserna eftersom priserna kan vara lite olika.

Som vi nämnde tidigare är padel en blandning mellan squash och tennis. Har du spelat någon av sporterna förut kommer det inte dröja särskilt längre för dig att lära dig att spela padel. Padel är en sport som spelas i tvåmannalag, men det går att spela en och en om ni ska träna. Men på matcher spelar man alltid i två par. I padel får man använda sig av banans väggar men annars är spelet i sig väldigt likt tennis och poängsättningen är som i tennis.