Amerikansk fotboll

Den absolut största sporten i USA är amerikansk fotboll, eller Football som den kallas där. Sporten uppkom i USA redan under 1800-talet. Idrotten påminner på många sätt om Rugby, och man påstår också att det finns inslag av Schack eftersom det här är en sport som kräver mycket strategi. Under en match tävlar två lag mot varandra och målet är att få bollen till motspelarnas så kallade end zone eller att sparka bollen genom målet som ser ut som en stor högaffel och sitter uppe i luften. Man får poäng per mål som görs. En match går ut på att ett lag anfaller och det andra försvarar. Det anfallande laget har fyra försök på sig att komma fram minst tio yards. Kommer man fram minst tio får man ytterligare fyra försök att ta sig fram tio till. Lyckas man inte blir det motståndarlaget som blir anfallare och ens eget lag får försvara.

Amerikansk fotboll i Sverige

Till Sverige kom sporten på allvar under 1970-talet. Människor hade spelat amerikansk fotboll också innan det, men inte under organiserade former. År 1982 startades den första idrottsklubben för amerikansk fotboll. Den fick namnet Danderyd Mean Machine. Två år senare bildades Sveriges Amerikanska Fotbollsförbund. Det första officiella svenska mästerskapet i sporten ordnades 1986, och det var Lidingö som tog hem segern. Det här var startskottet för sportens spridning i Sverige. Under början av 90-talet blev den enorm, men dessvärre fasades intresset ut åren innan sekelskiftet. Idag är det ungefär 4000 personer som sysslar med amerikansk fotboll i Sverige, men föreningar vill ha fler utövare i sporten. Det är en lagsport som blir mer populär allt eftersom, även om den inte ännu kan konkurrera med vår vanliga fotboll eller ishockey. Idag finns det idrottsklubbar som ordnar amerikansk fotboll både på mindre och större orter runtom i landet. Organisationen sköts fortfarande genom Sveriges Amerikanska Fotbollsförbund. Förbundet har sitt kontor i Stockholm, och det också är de som utbildar och tillhandahåller domare för matcher på alla nivåer.

National Football League

National Football League, eller NFL, är namnet på den amerikanska professionella ligan för sporten. Säsongen är 17 veckor lång och börjar i September varje år. Varje lag som är med i ligan spelar 16 matcher under en säsong. Matcherna spelas enligt en specifikt framtaget mönster som gör att lagen kommer spela på alla andra lags hemarenor minst en gång vart åttonde år. När en säsong går mot sitt slut har de 12 bästa lagen tagit sig vidare till slutspelen. Finalen där de två bästa lagen tävlar mot varandra kallas för Super Bowl. Den matchen är populär både bland invånare både i USA och resten av världen. Överlag har NFL en enormt stor supporterkultur. Många vallfärdar för att se sitt favoritlags matcher, och man investerar ofta stora summor i kläder och tröjor för att stötta sitt lag. Tack vare sportens popularitet är det väldigt lätt att köpa äkta NFL kepsar online också för supportrar här i Sverige.