Bowling – både i förening och på fritiden

Bowling är en av de sporter som både utövas i idrottsföreningar och som många ägnar sig åt då och då som en rolig fritidsaktivitet. En bowlingspelares nivå kan därför variera mellan en elitsatsande spelare som spelat bowling sedan barnsben och tävlar internationellt, och en nybörjare som tagit på sig sina lånade bowlingskor för första gången och bara klivit ut på banan. Det är det som är charmen med bowling – det är enkelt att lära sig grunderna, men mycket svårt att bemästra sporten.

Tack vare att bowling finns så tillgängligt, genom en rad bowlinghallar i nästan alla större (och mindre) städer, upptäcker många sporten på det sättet, och får blodad tand. Det kan vara vägen in i den organiserade bowlingen, det vill säga den bowling som utövas i förening och som leder till att man tar licens för att tävla. Om man vill börja bowla i förening, men inte vet hur, kan man kontakta Svenska Bowlingförbundet, som samlar alla bowlingföreningar i Sverige. De kan hjälpa till med att hitta den närmaste bowlingföreningen till en själv, så att man kan kontakta dem gällande medlemskap.

Om du vill lära dig mer om bowling, till exempel läsa om sportens historia, ska du gå in på Bowling Stockholm. Där kan du också hitta tips på var i Stockholm man kan spela bowling, så att du kan prova på sporten själv om du aldrig har gjort det.