Idrottsföreningar för biljardspel

Fotboll, gymnastik och friidrott är alla exempel på vanliga sporter som har idrottsföreningar men visste du att det också finns klubbar för biljard? Biljardförbundet har lokalklubbar över hela landet och är medlemmar hos Riksidrottsförbundet, RF. Biljardförbundet ska främja arbetet med att utveckla sporten och göra biljarden tillgänglig för allt fler. Det finns också biljardföreningar som inte är anslutna till huvudförbundet, dessa är helt fristående och behöver inte arbeta under ett gemensamt regelverk. Exempel på orter som har en biljardförening är Växjö, Lund och Umeå. En fördel med biljard är att alla, oavsett ålder och kön kan spela tillsammans.

Roligt och billigt nöje

Biljard är ett roligt spel som alla kan medverka i. Du kan spela för skojs skull eller träna för att bli Svensk mästare i biljard. Svenska biljardförbundet anordnar tävlingar runt om i landet och för olika åldersgrupper. Besök gärna en tävling för att få mer insikt om sporten. Om du vill prova på själv kan du exempelvis göra det hos Växjö biljardförening. Du behöver inte vara medlem för att få boka en speltimme som under 2017 kostar 40 kr per person. Du kan också passa på att spela en omgång dart med dina vänner när ni ändå befinner er i lokalen.

Första sporten med världsmästerskap

Biljard var den första sporten där spelarna anordnade ett världsmästerskap. Detta var år 1873 men biljard har betydligt längre anor än så. Man tror att sporten härstammar från 1500-talets Frankrike. Bordens numera gröna duk ska efterlikna dåtidens biljard som spelades på gräs. Biljard var förr i tiden ett sätt att fördriva väntetiden mellan hästkapplöpningar men spelet blev så populärt att det så småningom utvecklades till en egen idrott. Sedan dess har idrottens popularitet spridits över världen. Om du söker på exempelvis “biljard stockholm” i valfri sökmotor, får du upp flera träffar över biljardställen i huvudstaden. Passa på att besöka Biljardpalatset, Söderhallen eller Ugglan för att spela en omgång när du befinner dig i Stockholm.