Idrottsföreningar – ridklubben

Ridning är en av Sveriges största idrotter och för många är stallet som ett andra hem. En ridklubb är en lite annorlunda idrottsförening, då någon alltid måste ta hand om hästarna – oavsett väder eller om det är julafton.

Ridning

De flesta som rider i Sverige rider på ridskola. Vem som helst får börja rida på ridskola och det finns klasser på alla nivåer; från knatteridning för femåringar, specialklasser för de skickligaste, till nybörjargrupper för vuxna. Det finns också många som har egen häst, men ändå är med i ridföreningen för att fortsätta ta lektioner, få använda ridhuset för att kunna rida inomhus och för att delta i träning och tävling. Att äga en häst innebär lika mycket glädje som utgifter! Om du är intresserad av att köpa en häst, så kan du använda en tjänst som Sambla för att jämföra lån, så att du till ett bra pris kan köpa den häst som du önskar. Om du rider på ridskola behöver du bara betala för lektionerna och ridutrustning. Ridskolor har både hjälm och säkerhetsvästar som du kan låna, men de flesta som rider köper egen hjälm och ibland också säkerhetsväst.

Om du inte rider, men är intresserad av att testa på, så kan du se när idrottsföreningen har en prova-på-dag. Du kan du gå till stallet, få testa att rida och även träffa de som håller till på ridskolan!

Gemenskap och arbete

Alla idrottsföreningar innebär gemenskap och arbete, men ridföreningar blir speciella då föreningen äger levande djur. De som börjar rida och även fortsätter med idrotten, tar efter ett tag ett naturligt ansvar för skötsel av hästar och stall. Om en ryttare är i stallet när hästarna ska in från hagen, så blir det naturligt för den att hjälpa till – eller ta en kvast och sopa upp spån som hamnat på stallgången.

Kärleken till hästarna skapar mycket gemenskap och det som är unikt inom ridsporten är att den är helt jämställd: killar och tjejer tävlar mot varandra, och en femtonåring kan tävla mot en sextiotreåring. De enda klasser som finns är klasser baserade på hästens storlek: fyra olika ponnyklasser. I en idrottsförening kan en tonåring vara skickligare än sin mamma, men likaväl tvärt om.

Det finns också mycket att göra i ett stall för dem som inte rider. Det är många pappor och mammor som ställer upp och säljer fika på en tävling eller kommer med en traktor för att hjälpa till vid behov. En idrottsförening som en ridskola kräver att medlemmarna gör mer än bara kommer till sin lektion och sedan går hem – för att det ska gå runt måste det finnas personer som naturligt hjälper till och fångar in hästar på rymmen, rengör hästtransporten eller leder nybörjare. Det är många som börjar på ridskola och sedan köper egen häst – ridklubben blir inkörsporten till en hel livsstil!