Idrottsföreningen – mer än bara idrott

Det är många svenskar som är med i en idrottsförening och uppskattar att på ett bra och ordnat sätt kunna utöva sitt intresse och vara hälsosamma. Vissa sporter kräver nästan en idrottsförening för att individerna ska kunna utöva sin hobby. Det går bra att utöva löpträning på egen hand, men för att ställa upp i vissa tävlingar kan du behöva vara medlem i en klubb. Självklart kan man sparka boll om man vill, men det blir ingen riktig match utan en fotbollsförening. Detsamma gäller nästan alla idrotter. Men en idrottsförening är ofta mer än bara ett ställe att utöva en aktivitet på.

Gemenskap

Vi är alla sociala varelser, men på olika sätt. När vi är med i en idrottsförening innebär det mycket gemenskap med de andra i klubben. För många blir lagkamraterna i ett fotbollslag också nära vänner – det gäller särskilt för tonåringar, men också många vuxna. För vissa personer är faktiskt gemenskapen viktigare än själva utövandet och de går egentligen med i en idrottsförening för att på ett hälsosamt sätt få vänner. För andra kan det gemensamma intresset göra att de blir vänner – utan hobbyn så skulle vänskapen inte uppstå.

För äldre personer kan idrottsföreningen betyda mycket, då det är en plats där de kan hjälpa till med olika praktiska saker, men också ge råd utifrån sin livserfarenhet.

En idrottsförening skapar gemenskap på olika sätt: genom att man vill uppnå samma mål, att man umgås mycket och att det kan vara slitigt och kräva arbete för att klara av vad man föresatt sig. När vi idrottar kan vi också lätt skada oss, och då måste vi ta hand om varandra. Det är tur att det finns Ipren att beställa till bra pris online – särskilt för idrottsföreningar!

Personlig utveckling

När vi deltar aktivt i en idrottsförening måste vi umgås och samarbeta med andra människor. För att det ska fungera smidigt behöver vi både ge och ta, lyssna, våga säga till, och inse när en annan person har rätt. För att bli skickligare i en idrott måste vi också lyssna och lyda dem som kan mer. Om ridläraren säger att hästen behöver drivas på för att hoppa över hindret, så måste eleven göra som läraren säger – eller inte utvecklas allt. Denna interaktion kräver lyhördhet och ödmjukhet från både idrottsledare och utövaren. I långa loppet medför det också personlig utveckling – en av flera orsaker till varför det är viktigt för barn och unga att utöva idrott.

För att nå ett uppsatt mål, hoppa längre i längdhopp eller drilla bollen bättre för att göra ett mål, krävs det planering och att man arbetar målinriktat. Om barn och unga får lära sig det redan i tidig ålder, så har de nytta av det även som vuxna – både i arbetslivet och på fritiden.